بیسامانی در بازار خودروهای خارجی و عرضه خودروهایی غیرمنطبق با مشخصات اصلی ارائه شده از طرف شرکتهای خارجی، شکایت برخی مشتریان بازار خودروهای خارجی را به همراه داشته که این مسئله وزارت صنعت را به فکر تدوین طرحی برای کنترل واردات خودرو انداخته است.
بر این اساس، طرحی جهت کنترل خودروهای وارداتی در وزارت صنعت پیگیری میشود که برای اجرایی شدن، نیازمند مصوبه هیئت دولت است.
فربد زاوه، یک کارشناس بازار خودرو در این مورد گفت: در صورت اجرایی شدن طرح کنترل واردات کالاهای سرمایهای، واردات این کالاها از جمله خودرو تنها توسط نمایندگیهای مجاز هر شرکت خودروساز خارجی امکانپذیر خواهد بود و افراد متفرقه نمیتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
وی با بیان اینکه این طرح شامل واردات کالاهای سرمایهای است، تصریح کرد: با اجرای آن، واردات کالاهای سرمایهای انحصاراً توسط نماینده رسمی برندهای خارجی در ایران انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از واردات خودرو توسط افرادی صورت میگیرد که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد، اظهار داشت: در برخی موارد، خودروهای معیوب، سرقتی و یا خودروهایی با دو ایربگ به جای 10 ایربگ به کشور وارد شده و به خریداران عرضه شده که مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است.
زاوه توضیح داد: در برخی موارد واردکنندههای متفرقه، خودروی خارجی با دو ایربگ را به کشور وارد کرده و با تغییر دوخت روی بدنه داخلی خودرو، طوری وانمود کردهاند که این خودرو دارای 10 ایربگ است و بابت آن، هزینه اضافی از مشتریان دریافت شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی خودروهای وارداتی از نظر آپشنهای نصب شده با ادعای فروشنده مطابقت ندارند، گفت: ممکن است یک خودرو به عنوان خودرویی با 10 آپشن به مشتری ارائه شود، ولی در زمان تصادف، این ایربگها عمل نکنند و بعد از آن مشخص شود که اصلاً این خودرو دارای 10 ایربگ نبوده است که نمونه این اتفاق در تصادف خودروی علی دایی دیده شد.
وی با بیان اینکه بخشی از واردات خودرو با استفاده از کارتهای بازرگانی کرایهای صورت میگیرد، گفت: در این صورت، واردکننده اصلی خودرو مشخص نیست و امکان پیگیری مشکلاتی که برای خریداران پیش میآید، وجود نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: بابت واردات خودروهای خارجی با کارتهای بازرگانی، مالیاتی پرداخت نمیشود و این مسئله، یک رقابت غیرمنطقی بین نمایندگان شرکتهای خارجی و افراد متفرقه واردکننده خودرو ایجاد کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: در صورت اجرای طرح وزارت صنعت، تنها نماینده هر شرکت خارجی میتواند محصولات آن شرکت را به کشور وارد کند و باید به مشتریان پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: طرح کنترل خودروهای وارداتی در سازمان حمایت و همچنین وزارت صنعت در حال پیگیری است که پیشبینی میکنیم در ماه جاری به هیئت دولت ارائه شود.
بیشترین تخلف در مورد بنز، بام و و تویوتا
زاوه در مورد سهم خودروهای خارجی وارد شده توسط افراد متفرقه در بازار خودروهای خارجی کشور نیز گفت: در حال حاضر تمام خودروهای بنز و بامو توسط واردکنندگان متفرقه به کشور وارد میشود که امکان تغییر آپشن آنها بسیار زیاد است و کلاهبرداری زیادی در این مورد صورت میگیرد.
وی ادامه داد: بیشترین تخلف در مورد کیفیت خودرو مربوط به واردات محصولات تویوتا توسط واردکنندگان متفرقه است و بعد از آن، محصولات هیوندای و کیا قرار دارند.
به گفته وی، آپشنهای نصب شده بر روی این نوع خودروها در واقع آپشنهای فابریک شرکتی نیستند و این امکانات معمولاً در تهران یا دبی بر روی خودرو نصب میشود که استاندارد برند مربوطه را دارا نیستند.
سهم 55 درصدی خودروهای وارداتی توسط افراد متفرقه در بازار
این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه حدود 55 درصد خودروهای خارجی موجود در بازار توسط افراد متفرقه وارد شده است، گفت: 40 درصد از این واردکنندگان کمتر از 10 درصد خودرو وارد کردهاند.
وی ادامه داد: دلیل پایین بودن سهم نمایندگی شرکتهای خارجی در بازار نسبت به واردکنندگان متفرقه، پایین بودن تمایل این شرکتها نیست بلکه چون افراد متفرقه، مالیاتی پرداخت نمیکنند، قیمت محصولاتشان کمتر از نمایندگیها است ولی در مقابل، ممکن است خودرو با مشخصات واقعی به خریدار تحویل داده نشود و یا آپشنهای آن دستکاری شود.
افزایش 4 تا 5 درصدی قیمت خودروهای خارجی
زاوه در پاسخ به این سؤال که با اجرای این طرح، قیمت خودروهای خارجی افزایش خواهد یافت نیز گفت: حداکثر افزایش قیمتی که اتفاق میافتد بین 4 تا 5 درصد خواهد بود ولی در مقابل، خریداران، خودرویی با گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب تحویل میگیرند.
وی با بیان اینکه هیچ واردکنندهای به دنبال کاهش میزان واردات خود نیست، تأکید کرد: سود نمایندگیها در ارائه خدمات پس از فروش است نه فروش خودرو، به همین دلیل نمایندگیها انگیزهای برای محدود کردن واردات خودرو ندارند.
در ارتباط با همین موضوع گزارشی جامع، در «مجله ماشین» مهرماه 1392 منتشر شد که به شرح ذیل است:
«مجله ماشین» - در وضعیت حال حاضر بازار خودرو، واقعاً سخت میشود به اشخاص (چه حقیقی و چه حقوقی) اعتماد کرد، زیرا تقلب و کار شکنیهای متعددی در زمینه واردات خودروها صورت میپذیرد. از برچسبهای air bag کنار صندلیها گرفته تا سیستم تنظیم ارتفاع، چراغهای زنون و دهها گزینه انتخابی (آپشن) دیگر که یا اصلاً وجود ندارند یا توسط افراد غیر کارشناس روی خودروها نصب میشوند. پس از خرید یک دستگاه «تویوتا لندکروزر» مدل 2012 متوجه مواردی شدم که انگیزهای شد برای نگارش این مطلب.
از سال 2010 به بعد، واردات اتومبیلهای «تویوتا» وارد مرحله تازهای شد و منبع واردات خودروها از «ژاپن» به کشورهای همسایه تغییر کرد. چون اکثر این کشورها گرم سیری هستند و شرایط استفاده از آنها با مصرف کننده ایرانی فرق دارد، طبیعتاً تجهیزاتشان نیز متناسب با خواسته خریدار است. به طور مثال، بهدلیل گرمای هوا، هیچ کدام طرفدار صندلی چرمی و تودوزی مشکی نیستند، ولی بازار داخلی نیاز دیگری را مطالبه میکند، بنابراین دست اندرکاران واردات که قلبشان برای مشتری ایرانی میتپد، به فکر تغییر ماهیت خودروها میافتند و در نتیجه، خریدار با پرداخت مبلغی گزاف بابت آپشن، امکاناتی دریافت میکند که هیچکدام اوریجینال نیستند و استفاده از آنها با مشکل همراه است!
بهعنوان مثال، جای روکش مرغوب پارچهای صندلیها را چرم مصنوعی با طرحهای عجیب و غریب و بیکیفیت میگیرد و از همه بدتر اینکه در بعضی موارد مشاهده میشود کف خودرو کرم یا طوسی است ولی صندلیها مشکی هستند! یا مثلاً گزینه سپر بلند که اصولاً برای خودرویی مانند لندکروزر با ماهیت خارج جادهای مناسب نیست، بهویژه وقتی با وینچ ترکیب شود.
به گزارش وب سایت «مجله ماشین»، مثال دیگر، مدل fj کروزر بوده که چون برای استفاده خارج جادهای ساخته شده، به برخی سیستمهای لوکس مجهز نیست ولی از آنجایی که گرمکننده صندلی و کلید start/stop بین مشتریان داخلی طرفدار دارد، به صورت غیر اوریجینال روی آن نصب میگردد که در مواردی، آتش گرفتن صندلی و کلید مربوطه نیز دیده است (خوشبختانه نصب این موارد، ابطال گارانتی را در پی خواهد داشت). فراموش نکنید که برای تمامی این گزینهها، خریدار قیمت قطعات اصلی را پرداخت میکند!
در اینجا شاید خالی از لطف نباشد روشی کاربردی برای کشف غیر اوریجینال بودن سیستم start/stop به شما آموزش دهیم. کلید start/stop برای سامانه keyless go طراحی شده و در آن شما نیازی به خارج کردن کلید از جیب ندارید ولی در صورتی که این کلید به صورت غیر اوریجینال نصب شده باشد، میبایست در خودرو را با ریموت باز کرده و وارد شوید (این مورد بیشتر در fj و کمری دیده شده)، در حالی که در سیستمهای اصلی، فقط کافی است دستگیره را لمس کرده و یا کلیدی که روی دستگیره تعبیه شده را فشار دهید تا در باز شود. البته ممکن است در آینده، عزیزان کارناشناس راه حلی هم برای این موضوع بیندیشند که باز هم در نهایت به ضرر مصرفکننده خواهد شد.
در کل، عمده مواردی که در آن دخل و تصرف میشود و بابت آنها شما ماشین به اصطلاح فول آپشن دریافت میکنید عبارتند از: روکش چرمی صندلیها، گرمکننده صندلی، کلید start/stop ، رنگ بندی داخلی، آینه داخلی حساس به نور، آینه تاشو برقی، کلیه مانیتورهای داخل کابین، شیشهشوی چراغ جلو (در این حالت شما فقط ظاهر درگاه آن را روی سپر خواهید داشت اما داخل آن خالی است)، چراغهای زنون، وینچ (البته در لندکروزرهای سپر کوتاه بعضاً وینچها اوریجینال است)، تعداد اربگها (توجهی به علامت srs-airbag دوخته شده در کنار صندلیها نداشته باشید) و دوربینهای جلو و عقب (در مورد fj نمایشگر دوربین روی آینه وسط قرار دارد).
در انتها، توصیه میکنیم چنانچه تصمیم به خرید اتومبیلهای تویوتا گرفتید، این موارد را مد نظر داشته باشید:
- بهدلیل عدم ثبت کیلومتر برخی خودروهای تویوتا در کامپیوتر خودرو و عدم توانایی در تشخیص، صحت میزان کارکرد اتومبیل را توسط کارشناس مورد اعتماد خود بررسی کنید.
- فراموش نکنید که علاوه بر کنترل بدنه و سلامت بخشهای فنی (به ویژه سیستم فرمان و فنربندی)، نگاهی هم زیر خودرو بیندازید تا از عدم ضربه خوردن آن مطمئن شوید، چون خسارت برخی ضربهها غیر قابل اصلاح بوده و عواقب خطرناکی دارند.
- بیابان گردی در ذات چنین خودروهایی است ولی هر کاری باید به درستی و با رعایت اصول ایمنی انجام شود. پس با کنترل موکتها و زیربندی خودرو، از عدم نفوذ آب به داخل آن مطمئن شوید چون این رطوبتها اگر رفع نشوند، در آینده پوسیدگی بههمراه خواهند داشت.
نظرات شما عزیزان: